H1: MET ANDERE
OGEN

H2: NIEUWS
OVERZICHT

H3: Stilleven in haar perfectie

button-primary: Meer informatie

button-secondary: Lees meer

Fruitcake halvah topping brownie sweet chupa chups lemon drops pie. Candy pastry tiramisu dessert caramels.

24/1/2024

Blog #5 - Beeldend docent

Club Zien door de ogen van beeldend docent Mathijs

Leerlingen aan de slag met opdrachten voor Opzicht. Foto: Manoah Salampessy

Club Zien is opgericht om vmbo-leerlingen met andere ogen naar de wereld te laten kijken. Onderbouw- en bovenbouwleerlingen beleven unieke museumervaringen in de aangesloten musea in Brabant. Hier werken zij onder begeleiding van een museumdocent aan diverse interactieve opdrachten. In een eerdere blog schreven we al over de ervaringen van leerlingen van het Van Maerlant College in Den Bosch.

Dit keer is het de beurt aan beeldend docent Mathijs Roks, die samen met zijn leerlingen van het Markenhage College het Stedelijk Museum in Breda bezocht. ‘’Club Zien maakt de connectie tussen het museum en jongeren. Dat doen ze op een erg toffe manier!’’

Aansluiting met onderwijsmethoden

De museumlessen zijn zo ontwikkeld dat er verschillende onderdelen van het verplichte ckv-curriculum kunnen worden afgevinkt na een bezoek aan het museum. Dat maakt een museumbezoek niet alleen leuk, maar ook educatief waardevol.

Mathijs en zijn leerlingen volgen de museumles Opzicht voor de bovenbouw. Zijn leerlingen kunnen zich voor het vak ckv zelf inschrijven voor een opdracht naar keuze. ‘’Zo kwamen we met een kleine club leerlingen bij Club Zien terecht.’’ Volgens Mathijs sluit Club Zien goed aan bij de opdrachten vanuit school. “Leerlingen zijn door het vak ckv gewend om met vergelijkbare ckv-opdrachten te werken. Op school zijn deze uitgebreider, bij Club Zien zijn de opdrachten juist heel compact en overzichtelijk. Dat werkt goed.’’ De leerlingen van Mathijs ervaren de museumles als leuk en leerzaam. “Veel beter dan lessen waarin een museumdocent alleen maar uitleg geeft.’’

Connectie maken

Volgens Mathijs is Club Zien een belangrijk initiatief. “Vmbo-leerlingen gaan niet graag naar een museum omdat ze het gevoel hebben hier niet thuis te horen. Club Zien probeert juist de connectie te maken tussen musea en jongeren, wil deze kloof verkleinen en kunst toegankelijker maken. Dit doen ze op een erg toffe manier!’’

Twee leerlingen maken de opdracht 'Dansmuziek' bij een zelfgekozen voorwerp in het museum. Foto: Manoah Salampessy


Het beste compliment dat je kan krijgen

Wat Club Zien volgens Mathijs het allerbeste doet, is dat er vanuit de belevingswereld van jongeren gekeken wordt. “De vorm en vormgeving van de opdrachten waren erg goed doordacht. Club Zien betrekt leerlingen en docenten goed bij het proces en de les en ze doen er alles aan om de jeugd aan te spreken. Ook nog eens op een manier die leerlingen motiveert.’’ Met een variëteit aan disciplines zoals muziek, theater, fotografie en film, noemt hij de aanpak van Club Zien veel interactiever dan alleen naar kunst kijken. "Het enthousiasme en de motivatie van leerlingen die deelnemen, is het beste compliment dat je kunt krijgen!"

Waardevolle ervaring

Club Zien speelt een essentiële rol in de educatie van zowel Mathijs als zijn leerlingen. Hij concludeert dat Club Zien niet alleen effectief leerlingen en docenten bij de museumles betrekt, maar ook een intrigerende leeromgeving creëert. "Door in te spelen op de belevingswereld van leerlingen, slaagt Club Zien erin kunst en cultuur op een boeiende en relevante manier over te brengen."

Wil je zelf ontdekken wat een museumbezoek met jouw leerlingen kan doen? Kijk op onze website of klik
hier om direct contact op te nemen met Club Zien.

Leerlingen maken een collage en produceren zo een beeldend werk voor in hun kunstdossier. Foto: Manoah Salampessy

BENIEUWD NAAR 
CLUB ZIEN?

Dat vinden wij super tof!
Klik hieronder voor meer informatie.