H1: MET ANDERE
OGEN

H2: NIEUWS
OVERZICHT

H3: Stilleven in haar perfectie

button-primary: Meer informatie

button-secondary: Lees meer

Fruitcake halvah topping brownie sweet chupa chups lemon drops pie. Candy pastry tiramisu dessert caramels.

3/1/2023

Blog #3 - Leerlingen

Bij Club Zien leer je kijken met andere ogen

Leerlingen vullen de opdrachtkaart in nadat zij het kunstwerk hebben uitgekozen. Foto: Manoah Salampessy

Maud en Jesse zitten in de bovenbouw van het vmbo op het Van Maerlant College in Den Bosch. Wat vinden zij van Club Zien en hoe hebben zij hun museumbezoek ervaren? “Bij Club Zien mag je écht iets doen!”

De meeste vmbo-leerlingen komen zelden in een museum. Ook Maud komt er niet graag: “In mijn vrije tijd ga ik liever met vriendinnen naar de stad. Als ik in een museum alleen maar naar kunst moet kijken en naar iemand moet luisteren, ga ik liever iets anders doen,” vertelt ze. Toch zegt ze een bezoek aan een museum niet helemaal uit te sluiten: “Het ligt eraan wat voor een museum het is. Als ik in een museum leuke dingen kan doen, zou ik misschien wel gaan.”  

Club Zien is anders

Veel vmbo-leerlingen delen de mening van Maud. “Maar bij Club Zien is het anders,” zegt Jesse enthousiast. “We waren heel welkom en je mag écht iets doen!” Maud is het daarmee eens. Ze legt uit hoe het museumbezoek bij Club Zien eruitzag: “De klas werd onderverdeeld in een aantal groepen. Samen met een museumdocent ging ieder groepje naar een plek in het museum. We mochten daar in duo’s vier opdrachtkaarten uitzoeken. Elke opdrachtkaart had een ander thema.”  

De thema’s van de opdrachtkaarten sluiten aan bij de verschillende kunstdisciplines van het kunstvak CKV: beeldende kunst, theater, erfgoed, fotografie, film, muziek en design. “Na het uitzoeken van opdrachtkaarten die we leuk of interessant vonden, gingen we in tweetallen aan de slag. Ik heb bijvoorbeeld foto’s gemaakt van schilderijen die ik leuk vond. En ik heb uitgelegd waarom ik een schilderij mooi vond.”

Jesse vond het vooral fijn om de opdrachten op papier te maken: “Daardoor raakte ik niet zo snel afgeleid,” vertelt hij. “Het was ook prettig dat we mochten rondlopen,” vult Maud aan. “Daardoor kon ik zelf kiezen bij welk kunstwerk ik de opdrachten wilde maken. We deden helemaal ons eigen ding!”

Leerlingen zijn in gesprek met Eline nadat zij twee objecten hebben uitgekozen om hun opdrachten bij te maken. Foto: Harm Dommisse

Club Zien stimuleert creativiteit

Nadat de leerlingen klaar zijn met de opdrachten in het museum, verplaatst iedere groep zich naar een educatieve ruimte. Daar maken de leerlingen een creatieve en beeldende opdracht, zoals een collage. Hoe ze dit vormgeven, bepaalt de leerling zelf. Ze laten zich bijvoorbeeld inspireren door de kunstwerken en objecten die zij eerder in het museum zagen.  

“Superhandig,” legt Maud uit. “Daardoor hoef ik thuis minder huiswerk te maken voor CKV.” Wat Maud bedoelt is dat leerlingen de opdrachtkaarten en de beeldende opdracht na het museumbezoek kunnen inleveren bij hun CKV-docent en daarmee bewijzen dat ze aan een culturele activiteit hebben deelgenomen.

Op de vraag wat een museumbezoek bij Club Zien bijzonder maakt, antwoordt Jesse stellig: “De combinatie van oude en nieuwe kunst en dat je iets mag doen, dat maakt Club Zien echt anders. Zo heb ik nog nooit naar een museum gekeken.”

Wil jij meer weten over het aanbod van Club Zien? Of met jouw klas een museumbezoek boeken? Klik dan hier voor meer informatie.

BENIEUWD NAAR 
CLUB ZIEN?

Dat vinden wij super tof!
Klik hieronder voor meer informatie.