Fruitcake halvah topping brownie sweet chupa chups lemon drops pie. Candy pastry tiramisu dessert caramels.
3/1/2023
Gedreven, voortvarend en betrokken bij de doelgroep: dat zijn de kernwaarden van het projectteam van Club Zien. Maak kennis met Sander, Eline, Isabel en Manoah, de drijvende krachten achter Club Zien, en ontdek waar ze voor staan. “Vmbo-leerlingen zijn voor ons een belangrijke groep. We willen weten wat ze beweegt en wat hun ideeën zijn. Daarom ontwikkelen we samen met leerlingen en scholen onderwijsprogramma’s die nauw aansluiten op hun belevingswereld.”
Vol enthousiasme werken Sander, Eline, Isabel en Manoah aan passende onderwijsprogramma’s voor vmbo-leerlingen. Elk vanuit zijn of haar eigen rol, ervaring, expertise en kijk op de doelgroep. Eline onderhoudt, net als de andere teamleden, het contact met de scholen en richt zich met name op de inhoud van de onderwijsprogramma’s. “Ik heb jarenlang in het vmbo-onderwijs gewerkt als docent Beeldende Vorming en cultuurcoördinator,” legt ze uit, “dus dit sluit nauw aan op de ervaring die ik heb.”
Eline is gedreven om onderwijsprogramma’s te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de belevingswereld van vmbo-leerlingen. Die gedrevenheid komt voort uit haar persoonlijke ervaring: “Als cultuurcoördinator merkte ik vaak dat het cultuuraanbod niet aansloot op de behoeften van mijn leerlingen. Dat is precies de reden waarom we nu bij Club Zien zo nauw samenwerken met docenten en leerlingen,” legt Eline uit. “Samen met hen kunnen we onderwijsprogramma’s ontwikkelen die passen bij hun interesses, belevingswereld en de leerdoelen van CKV, Beeldende Vorming of Mens en Maatschappij. Het gevolg: een win-winsituatie. Want met een passend onderwijsprogramma is een museumbezoek leuk én curriculumvervangend tegelijk.”
Ook Manoah, projectmedewerker publieksverbreding en beeldmaker, vindt de samenwerking en co-creatie met docenten en leerlingen heel belangrijk: “Ik heb een Molukse achtergrond en weet uit eigen ervaring dat je een groep mensen alleen maar bereikt wanneer je ze bij je plannen betrekt. Als we passende onderwijsprogramma’s willen ontwikkelen voor vmbo-leerlingen, moeten we dat samen met hen doen.” Hij houdt zich bezig met de inhoud van de onderwijsprogramma’s en met de look & feel van Club Zien, waaronder fotografie. Waarom hij het belangrijk vindt dat vmbo-leerlingen ontdekken dat een museum er ook voor hen is: “Ze zijn, net als iedereen in die leeftijdsfase, op zoek naar hun identiteit en plek in de wereld. Juist in een museum leer je veel over jezelf, anderen en de complexe wereld om je heen.” Volgens hem is het een gemiste kans om geen goed aanbod voor hen te hebben: “De meerderheid van de leerlingen in het voortgezet onderwijs zit op het vmbo. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in de toekomst van musea en andere culturele organisaties.”
Als nieuwste aanwinst binnen het enthousiaste team van Club Zien, brengt Isabel, net als Eline, een achtergrond in het onderwijs met zich mee. Ze heeft ervaring als docent Beeldende Vorming en Onderzoeken en Ontwerpen. Haar rol bij Club Zien richt zich op het tot stand brengen van verbinding. Isabel is regelmatig te vinden op diverse Brabantse scholen. Daar legt ze bezoeken af om de relatie met Club Zien te versterken en te onderzoeken hoe we ons aanbod nog beter kunnen laten aansluiten op de behoeften van zowel de leerlingen als de docenten. Daarnaast richt Isabel zich ook op het aanpassen van de museumlessen aan de specifieke kenmerken van elk museum. ‘Club Zien groeit en verbindt zich niet alleen met scholen; het feit dat er steeds meer musea meedoen, maakt het initiatief nog waardevoller.’
‘Als voormalig docent begrijp ik de rol die een museumbezoek kan spelen in de educatieve ontwikkeling van leerlingen. Mijn focus ligt op het aanmoedigen van de verbinding tussen Club Zien en de scholen, waarbij ik streef naar nauwe samenwerking en afstemming om zo een betekenisvolle ervaring te creëren voor zowel leerlingen als docenten.’
Volgens Sander, projectleider publieksverbreding, is het van essentieel belang om te zorgen dat scholen jaarlijks terugkeren naar musea: “Een belangrijk onderdeel van mijn werk is: vooruitkijken. In 2024 willen we de onderwijsprogramma’s van Club Zien aanbieden in acht nieuwe musea. Ik voer regelmatig gesprekken met potentiële nieuwe museumpartners. Hoe meer scholen en musea zich aan Club Zien binden, hoe meer vmbo-leerlingen kunnen ontdekken dat een museumbezoek verrassend leuk kan zijn.” Hij ziet nu al regelmatig dat vmbo-leerlingen het museum met een glimlach verlaten: “Voorafgaand aan een bezoek hoor ik leerlingen vaak zeggen dat het “wel saai zal worden”, of dat ze er “geen zin in hebben”. Achteraf hoor je dan dat ze het “best wel leuk!” hebben gevonden. Dat zoiets binnen anderhalf uur verandert, daar worden we met z’n allen blij van, en trots natuurlijk. Omdat het ons gelukt is om ze te laten ontdekken hoe leuk een museum kan zijn.”
Wil je meer weten over wat Club Zien ook voor jouw school kan betekenen? Neem dan vooral contact op met een van de leden van het projectteam via ontdek@clubzien.nl.